zondag 12 mei 2013

Lentetekens

Lentetekens oftewel vårtegn op z´n noors zijn heel belangrijk hier. Is de lente al op weg? Het eerste klein hoefblad van het jaar krijgt vaak een plekje in de krant. Een klein bloemetje hoop: de lente is onderweg.    Nu ben ik een paar weken in zuidelijker stroken geweest waar de lente al volop in gang was. Ik was vertrokken naar mijn vakantieadres met verse sneeuw. Hoe lang zou de lente al gevorderd zijn in het noorden?
Tijdens de vlucht zag ik al dat de sneeuw bruin dooraderd was en dat op redelijke hoogt. Bij  het inzetten van de landing zag ik dat de sneeuw zo goed als overal weg is! Heerlijk!

Terug thuis bleek het lammeren al achter de rug te zijn. In de drie weekjes zijn er 28 lammetjes geboren. De oudsten piepen er tussenuit   


En de jongste blijven veilig in het stro


 En er is hestehov niet een enkele,    

nee, de bermen staat er vol mee



De hvitveis en sleutelbloempjes staat ook al overal en worden driftig geplukt.


En hoewel ik ze zelf nog niet heb gezien of gehoord zijn de kraanvogels ook al gesignaleerd.   


De lente is begonnen!

1 opmerking:

Ik hoor graag van je!