woensdag 30 maart 2016

Film: Risen



Vandaag de nieuwe bioscoop in Stjørdal eens uitgeprobeerd. Iets dichter bij en geen parkeerkosten. De afstand tot Trondheim met de parkeerkosten waren vaak de reden om maar niet naar de film te gaan. Geen zin om te rijden of geen zin om meer als 200 kronen te betalen voor een filmpje.
Op woensdagen is er altijd een matinéevoorstellling. Deze keer had ik een kaartje besteld zonder de beschrijving van de film goed te bekijken. Dat was even slikken toen ik wat verder keek dan mijn neus lang was. 

Een aan het kruis genagelde Jezus.
Oh, wat zou me te wachten staan? Ik dacht aan een kort fragment dat ik had gezien van The Passion of the Christ. Gelukkig viel het mee. Ja, delen van de film zijn behoorlijk heftig. Romeinse soldaten die ten strijde trekken tegen joods zeloten, de kruisiging van Jezus en ook later in de vorm de zoektocht naar de dode Jezus maar het viel me mee.

De film begint met de opdracht van Pilatus aan een romeinse officier om de onrust onder de joden de kop in te drukken. Na de kruisiging van Christus is hij verantwoordelijk om het graf te bewaken. Het lichaam verdwijnt uit het graf en nu moet hij op zoek naar dit lichaam. Bij de romein duiken allerlei vragen op, hele menselijke vragen bij iets zo wonderbaarlijks als de herrijzenis van Christus.
Uiteindelijk treft hij Jezus met zijn apostelen en volgt hen tot Jezus ten hemel vaart en de apostelen op pad gaan om de wereld hun boodschap te vertellen.

Wat ik er van vond? Tja, dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Het was onderhoudend, maar om te zeggen. Deze film moet je gezien hebben. Nee.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik hoor graag van je!